Zeiss in Nederland

Gebruikers review Zeiss Biogon 28mm/2.8 ZM op de Sony Nex 7.

Leave a comment

nex-7planar2-50-680x453-scaled696
We vroegen Dirk De Paepe, een uitgever van een muziekmagazine, over zijn gebruiken van Carl Zeiss ZM objectieven op zijn Sony Nex 7 camera.

Voor het gebruik van Zeiss ZM objectieven zijn objectieve en subjectieve redenen. En bij zaken die met passie te maken hebben spelen de subjectieve redenen ook een rol. Op zeer jonge leeftijd leerde ik fotograferen met een Zeiss Ikon camera (9x6cm folder) en leerde een schitterende beeldkwaliteit kennen, mede dankzij het Zeiss Tessar objectief. Sindsdien heb ik altijd een zwak gehad voor toestellen met Zeiss objectieven. Objectief gezien stel ik vooral de beeldkwaliteit van de Zeiss ZM lenzen op prijs in functie van hyperfocaal fotograferen – een discipline die ik regelmatig beoefen. Bij voorkeur doe ik dit met een “klassiek” manueel objectief (focus en diafragma regelbaar op het objectief én gedetailleerde scherpte/diepteschaal). Voor ik m’n eerste ZM objectief kocht, de Biogon 28mm, heb ik dit vergeleken met een Leica M, eveneens 28mm, en verkreeg opmerkelijk gedetailleerdere beelden met de Biogon. Dit was de destijds de doorslaggevende factor. Alleen wijd open scoorde de Leica iets beter. Maar wijd open fotograferen past mijns inziens eerder bij een ander soort lens. Verder hou ik ook van het kleurenspectrum van de Zeiss. Schermafbeelding 2013-09-17 om 12.21.08

De Biogon is mijn favoriete lens, omdat het gezichtsveld op m’n NEX-7 (met APS-C sensor) overeenkomt met een “normale” gezichtshoek van 42mm op een FF camera, dezelfde als m’n allereerste Ikon camera (waarvan ik overigens recent nog een mooi exemplaar van op de kop wist te tikken – puur om nostalgische redenen). Ik blijk me voor heel veel toepassingen goed te voelen bij een 42mm field of view. Verder zijn de ZM objectieven zeer compact en vrij licht van gewicht, en zeer soepel en handig in het gebruik. De sluit perfect aan bij de filosofie waarom ik percé mirrorless wil fotograferen: handig, licht in transport (je voelt je cameraset niet als last om je schouder en kunt hem dus veel vaker meenemen) en onopvallend in het gebruik (waardoor je omgeving minder “verontrust” wordt en je mensen op natuurlijkere wijze kunt fotograferen). Toch heb ik nog een wens, een hoop, en dat is dat Zeiss ook enkele echt zeer lichtsterke ZM lenzen zou maken, maar dan echt zeer snel. Een 50mm in F/0,95 (echt niet kleiner, om het verschil te kunnen maken met een 1,4) en/of (liefst én) een 85mm F/1,2. Ik bezit een oude, maar toch zeer goede Canon FD 85mm F/1,2 Aspherical en gebruik deze vaak met grote voldoening wijd open – dus voor ultra small scherpte/diepteveld. Toch staat ze een beetje “als een tang op een varken” op m’n NEX. De ZMs “passen” gewoon beter. Bovendien hou ik doorgaans ook meer van het Zeiss bokeh dan van dat van Canon. Zo’n 50mm zou in een prijsklasse van zo’n 3500EUR kunnen zitten. Ik weet natuurlijk niet of dit haalbaar is, en of er sowieso interesse zou kunnen bestaan bij Zeiss. In alle geval, ik ben er zeker van dat er heel wat fotografen hiervoor interesse zouden hebben, want dankzij de uitstekende focus peeking kan tegenwoordig zelfs bij F/1,2 effectief en snel manueel scherpgesteld worden.
Bekijk mijn opnamen gemaakt met de Zeiss Biogon 28mm/2.8 ZM op mijn Flickr account: http://www.flickr.com/photos/keepnitgood/tags/zm/
Met vriendelijke groet
Dirk De Paepe

Author: Transcontinenta

Transcontinenta (www.transcontinenta.nl) is importeur van bekende A-merken op het gebied van fotografie, video, print en interactieve educatie. Onze merken zijn: Leica, Tamron, Gitzo, Lensbaby, Metz, broncolor, VISATEC, kobold, Bushnell, Carl Zeiss, Tamrac, Kenko, HP, Lexar, Multiblitz, Lastolite, Datacolor, Mola, Hedler, Datacolor, Polaroid, The Impossible Project, Juden Juka, Gossen, Artisan & Artist, Lenspen, Gary Fong, Azden, Novoflex, Tetenal, Technotape, B&W International, Delkin, Telefunken, Kaiser Fototechnik, Rotatrim, Agfa, ION the Actioncam en Cotton Carrier. Bezoekadres en Pro-Room: Tarwestraat 29 2153 GE Nieuw-Vennep

Leave a Reply

