Zeiss in Nederland

Concertfotografie met de Zeiss Touit 32mm/1.8 en de Fujifilm X-Pro1.

Leave a comment

Schermafbeelding 2013-07-15 om 09.26.08
De laatste week voor de zomervakantie is de drukste week van het jaar voor ons onderwijzers. Toch twijfelde ik geen moment toen ik juist in die week de kans kreeg om een paar dagen te testen met de nieuwe Zeiss Touit 32mm 1.8. Ik werk zelf erg graag met de 35mm 1.4 van Fuji, dus het leek me enorm leuk om eens te kijken hoe Zeiss zich daartoe zou verhouden. Natuurlijk heb ik beide objectieven naast elkaar bekeken en wat testjes gedaan, maar dat heb ik niet grondig genoeg kunnen doen om daar uitgebreid over te kunnen schrijven. Nee, waar het om gaat is hoe de Touit zich zal houden tijdens een concert onder slechte lichtomstandigheden. Kan ik er net zo intuïtief en probleemloos mee fotograferen als met de Fujicon, ondanks een verschil in lichtsterkte in het nadeel van de Zeiss?
Met maar een paar daagjes de tijd om een concert te fotograferen is de keuze snel gemakt. In de plaatselijke poptempel, het Patronaat, waar ik 9 van de 10 keer probleemloos naar binnen kan met mijn cameratas, speelt er deze week slechts één band die de moeite waard is (het oor wil ook wat!); the Rival Sons.
Mijn instellingen bij het fotograferen van concerten is voor deze avond de volgende; sluitertijd 1:125, Iso auto maximaal 3200 Asa en de rest op auto. Normaal gesproken stel ik contrast en kleur in op +2, maar voor vanavond laat ik alles zo neutraal mogelijk staan. Ik let er vooraf goed op dat ik de camera niet op de macro-stand heb staan, want dan gaat de lens erg zoeken naar scherpte (dat geldt niet alleen voor de Zeiss, maar voor alle objectieven die je op de Xpro1 gebruikt). Ik heb overigens ooit voor de Xpro1 gekozen vanwege de fantastische resultaten in Jpeg, want ik heb een broertje dood aan nabewerken. Dus ook vanavond laat ik de RAW-stand links liggen.
Het is erg druk in de zaal, maar ik vind toch redelijk snel een mooi plekje vooraan. Met 32mm heb je dat natuurlijk ook wel een beetje nodig. De zanger is erg beweeglijk en dat helpt niet erg bij het fotograferen, maar toch slaag ik er steeds vrij vlot in om het beeld scherp te krijgen (hoewel ik er ook heus wel een paar mis). Ik heb niet de indruk dat het scherpstellen sneller gaat dan normaal gesproken bij de Fujinon, maar ik ben niet ontevreden. Eigenlijk mis ik de extra stop niet echt bewust. Ik kan gewoon lekker werken.
Wanneer ik op een gegeven even heb gewerkt met mijn 55-200 lens en terug wil naar de Touit merk ik voor het eerst een probleempje op. Ik ben met de Fuji-objectieven bij het wisselen gewend dat ik even op de zonnekap kijk welke ik in mijn hand heb (de mm’s staan op de zonnekap vermeld, en die laat ik er altijd op zitten) en dan kan ik hem verder blind op de body plaatsen. Het feit dat de zonnekap rechthoekig is zorgt ervoor dat ik dat volledig op gevoel kan doen. Dat werkt lekker snel. De Zeiss gebruik ik zonder zonnekap en is wat lastiger goed op de body te plaatsen. Ik heb oude-mannen-oogjes en bovendien is het qua licht niet ideaal om even goed op een lens te lezen waar alles zit. Pas na een paar keer heen en terug wisselen kom ik er achter dat het blauwe bolletje op de lens niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar is. En dat is precies de plek die ik moet weten om het objectief goed op de body te plaatsen. Vanaf dat moment lukt het een stuk beter. Waar ik wel last van heb is dat de diafragmaring de enige plek is waar je een beetje houvast hebt bij het op- en afzetten van het objectief. Hierdoor draai ik steevast het diafragma van de Auto-stand af. Vervelend wanneer je net na het wisselen dé foto wilt schieten, die dan dus zwaar onderbelicht is. Is vast een kwestie van wennen. Na geruime tijd vooraan gestaan te hebben besluit ik iets naar achteren te gaan staan op een soort kleine tribune. Vandaar heb ik een goed overzicht op het hele podium en kan ik nog een paar overzichtfoto’s maken. Met de 32mm krijg ik het podium er precies goed op.

Schermafbeelding 2013-07-15 om 09.27.13

Na een klein uurtje zit het er alweer op. Helaas was er geen voorprogramma, dus heel erg veel heb ik niet kunnen fotograferen vanavond. Maar genoeg om een goede indruk van de Touit te krijgen! Als ik thuis de foto’s bekijk kan ik niet anders dan tevreden zijn. De beelden zijn over het algemeen scherp, op een aantal bewogen beelden na. Bewogen foto’s zijn niet ongebruikelijk bij concertfotografie. Toch nog heel even over de vergelijkende tests die ik thuis heb gedaan. In tests van anderen kreeg ik de indruk dat de Zeiss de kleuren anders door geeft dan de Fuji (wat feller en met iets meer contrast), maar bij het testen in de tuin, waarbij ik de beide objectieven om beurten onder dezelfde omstandigheden gebruik zie ik dat verschil niet terug. Ook de snelheid van de autofocus is niet merkbaar verschillend bij beide objectieven. Misschien dat dat uit testen door experts wel aan te tonen valt, maar ik heb het in ieder geval niet kunnen constateren.
Ga ik nu mijn Fujinon vervangen door de Zeiss Touit? Het antwoord is simpel; nee. Er zijn vast wel verschillen in de prestaties, maar ik kan ze niet ontdekken. Hij is uitstekend gebouwd en levert fraaie prestaties. Slechts 2 minpuntjes ten opzichte van de Fuji. De zonnekap van de Zeiss kan omgekeerd op het objectief gemonteerd indien niet in gebruik, maar hij bedekt in dat geval zowel de diafragma- als de scherpstelring. Er kan dan dus niets handmatig ingesteld worden op de lens. En zeker de diafragmaring beroer ik met grote regelmaat. Ander puntje dat een nadeel zou kunnen blijken te zijn is het rubber waarmee de beide ringen op de lens zijn afgewerkt. Ik heb in het verleden (Nikkor)lenzen gehad waar het rubber in de loop van tijd een beetje uitlubberde waardoor handinstellen lastiger werd en de ring regelmatig op zijn plaats moest worden teruggeschoven. Of dat bij de Zeiss Touit ook zal kunnen gebeuren kan alleen de tijd ons leren, en die had ik nu helaas niet.
Als ik de Fuji 35/1.4 niet al had gehad, en ik zou nu moeten kiezen tussen die lens en de Zeiss Touit dan zou de keuze toch wel lastig zijn. Ze doen niet echt voor elkaar onder. De extra stop van de Fuji is wel prettig, maar de Zeiss voelt ook erg goed aan. Ik ben blij dat ik die keuze niet meer hoef te maken…
Ik heb de foto’s op geen enkele wijze bewerkt. Ze komen zo uit de camera. Bekijk een selectie op: http://www.flickr.com/photos/transcontinenta/sets/72157633431906862/
Eppoh Heermans

Author: Transcontinenta

Transcontinenta (www.transcontinenta.nl) is importeur van bekende A-merken op het gebied van fotografie, video, print en interactieve educatie. Onze merken zijn: Leica, Tamron, Gitzo, Lensbaby, Metz, broncolor, VISATEC, kobold, Bushnell, Carl Zeiss, Tamrac, Kenko, HP, Lexar, Multiblitz, Lastolite, Datacolor, Mola, Hedler, Datacolor, Polaroid, The Impossible Project, Juden Juka, Gossen, Artisan & Artist, Lenspen, Gary Fong, Azden, Novoflex, Tetenal, Technotape, B&W International, Delkin, Telefunken, Kaiser Fototechnik, Rotatrim, Agfa, ION the Actioncam en Cotton Carrier. Bezoekadres en Pro-Room: Tarwestraat 29 2153 GE Nieuw-Vennep

Leave a Reply

